Τρίτη 15 Απριλίου 2008

ΠΕΖΟΠΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΣΤΟ MENOIKΙO

Μπροστά από το «Κέντρο Ενημέρωσης Μενοικίου» στη Μικρόπολη, ξεκινούμε διαδρομή 5,5χλμ. προς την καρδιά του αιωνόβιου καστανοδάσους ακολουθώντας τη σήμανση προς το δάσος της Καστανιάς. Σε δασικό χωματόδρομο, με ήπιες υψομετρικές κλίσεις και χαμηλό βαθμό δυσκολίας, ανηφορίζουμε με κατεύθυνση νοτιοδυτική παράλληλα με το φαράγγι της Μικρόπολης. Ύστερα από 1,5χλμ. φτάνουμε στην πρώτη συστάδα από αιωνόβιες καστανιές. Στη συνέχεια ο δασικός δρόμος αρχίζει να ελίσσεται μέσα σε πυκνό δάσος και μετά από 4χλμ. συνολικής διαδρομής βρισκόμαστε στην καρδιά του καστανοδάσους της Μικρόπολης. Ακολουθώντας το βασικό ίχνος της διαδρομής πάνω στο δασικό δρόμο για άλλα 1500μ. ή 30 λεπτά πεζοπορίας, θα αντικρίσουμε στα δεξιά μας ένα θαυμάσιο ξέφωτο ανάμεσα στα αιωνόβια δέντρα, σε υψόμετρο 900μ., με το ξωκλήσι της Παναγίας της Καστανιώτισσας και το ορειβατικό καταφύγιο του δάσους μας. Η διαδρομή διαρκεί 3 ώρες και μπορεί να πραγματοποιηθεί σε όλες τις εποχές.
Ανάβαση από τη Μικρόπολη στο οροπέδιο της Καλλίπολης
Αναμφίβολα μια από τις ωραιότερες διαδρομές για ορειβατική πεζοπορία σε δασικό δίκτυο, μέσα από το αιωνόβιο καστανοδάσος της περιοχής, με τελικό προορισμό το οροπέδιο της Καλλίπολης στα 1100μ., το βιότοπο των άγριων αλόγων. Με αφετηρία το Κέντρο Ενημέρωσης Μενοικίου θα ακολουθήσουμε τη διαδρομή για το δάσος της Καστανιάς και το ξωκλήσι της Παναγίας της Καστανιώτισσας. Παρακάμπτουμε το ξέφωτο με το ξωκλήσι και στη διασταύρωση με τον κεντρικό δασικό δρόμο στρίβουμε δεξιά σε πορεία βορειοδυτική. Συνεχίζουμε μέχρι τη διασταύρωση του «Αυχένα», σε υψόμετρο 890μ., σε μια ανηφορική διαδρομή με ήπιες κλίσεις και θέσεις με πόσιμο νερό. Με σταθερή αλλαγή πορείας, στο εξής, προς τα αριστερά μας σε κάθε μεγάλη διασταύρωση, θα συναντήσουμε αρχικά στα ΝΔ το καταφύγιο του «Αυχένα» (έχοντας ήδη συμπληρώσει τουλάχιστο 2 ώρες πεζοπορίας) και ακολουθώντας ΝΑ κατεύθυνση θα αφήσουμε ύστερα από 45 λεπτά το δάσος της Οξιάς για να μας υποδεχτεί το οροπέδιο της Καλλίπολης. Η απόλυτη ηρεμία στο τοπίο διακόπτεται μόνο από το ποδοβολητό αγέλης ελεύθερων αλόγων που ξαφνικά μπορεί να προβάλει μπροστά μας. θα γοητευτούμε αναμφίβολα από τις εναλλαγές των τοπίων και την παρουσία άγριας ζωής σε τόσο μικρή απόσταση από τα χωριά μας. Πρόκειται για διαδρομή 9,5χλμ. που μπορούμε να τη διανύσουμε σε 3 ώρες. Δυνατή η διανυκτέρευση στο καταφύγιο της Καστανιώτισσας ή στον ξενώνα της Καλής Βρύσης.

Ανάβαση από τη Χαριτωμένη στο οροπέδιο της Καλλίπολης

Με αφετηρία την αρχή ρεματιάς στο κοιμητήριο του χωρίου, ακολουθούμε διαδρομή, σε δασικό χωματόδρομο, με τελικό προορισμό το οροπέδιο της Καλλίπολης στα 1100μ. Από χωματόδρομο στην αριστερή πλευρά της ρεματιάς ανηφορίζουμε ανάμεσα σε πλατάνια με κατεύθυνση νότια. Αφήνουμε την ποιμενική βρύση και συνεχίζουμε μέχρι τις πρώτες συστάδες των κωνοφόρων. Μετά από 40 περίπου λεπτά πορείας στην αριστερή πλευρά του δρόμου, κάτω ακριβώς από την κάθετη και μυτερή κορυφή της «Τσατάλκας», συναντούμε προσκυνητάρι και ένα ξωκλήσι, δίπλα σε μία βρύση, για να ανηφορίσουμε στη συνέχεια μέσα από ολοένα και πιο πυκνό δάσος. Μετά από πορεία 2,5χλμ., σε μία απότομη στροφή του δρόμου συναντούμε χώρο κατάλληλα διαμορφωμένο για ξεκούραση και αναψυχή, με βρύση από την οποία ρέει άφθονο νερό. Ανηφορίζουμε μέχρι τη διχάλα του δρόμου για να στρίψουμε δεξιά ακολουθώντας πάντα το κεντρικό ίχνος της διαδρομής. Έχοντας διανύσει συνολικά 5,5χλμ. φτάνουμε σε υψόμετρο 950μ. Στρίβουμε στο δεξιό σκέλος του δρόμου που δημιουργεί διχάλα απότομα και ακολουθούμε πορεία βορειοδυτική. Στη θαμνώδη αυτή περιοχή, ακολουθούμε διαδρομή 1χλμ. στο δασικό δρόμο μέχρι την ανατολική είσοδο του οροπεδίου της Καλλίπολης, σε υψόμετρο 1100μ., μπροστά σε συγκρότημα ποιμενικών δεξαμενών. Το συνολικό μήκος της διαδρομής είναι περίπου 6,5χλμ. και απαιτεί πορεία τουλάχιστο 3 ωρών. Η υψομετρική διαφορά που θα καλύψουμε είναι περίπου +650μ. και η ανάβαση μπορεί να γίνει εναλλακτικά με ποδήλατο ή μοτοσικλέτα βουνού και με αυτοκίνητο (4X4).
Ανάβαση στην κορυφογραμμή του Μενοικίου
Απευθύνεται σε επισκέπτες με καλή φυσική κατάσταση και εμπειρία στις ορειβατικές διαδρομές. Η ανάβαση στην περιοχή των ψηλότερων κορυφών του Μενοικίου (στα 1950μ.), που συνδυάζει πορεία μέσα σε πυκνό δάσος αλλά και σε υποαλπικά τοπία με απότομες κλίσεις, θα αποζημιώσει τους πιο τολμηρούς πεζοπόρους μας. Από το Κέντρο Ενημέρωσης Μενοικίου κατευθυνόμαστε προς το οροπέδιο της Τρίγκας. Ύστερα από πορεία 4χλμ. σε δασικό χωματόδρομο, ακολουθούμε δεξιά πορεία στη διασταύρωση που συναντούμε. Ο δασικός χωματόδρομος, δίπλα ακριβώς από την μεγάλη μεταλλική πινακίδα, μας οδηγεί δυτικά μέσα από πυκνό δάσος οξιάς, καστανιάς και φλαμουριάς. Μετά από 45 λεπτά πορείας φθάνουμε στη στροφή του αυχένα με την εντυπωσιακή θέα. Από τη διασταύρωση των τριών δασικών δρόμων κατευθυνόμαστε αριστερά σε πορεία νοτιοδυτική και αρχίζουμε την ανάβαση πάνω στη ραχούλα που οδηγεί προς τον μεγάλο ορθογώνιο ανακλαστήρα του ΟΤΕ. Συνεχίζουμε πάνω στη ράχη για 90 λεπτά ανάβασης, μέχρι να φτάσουμε σε δάσος οξιάς που βρίσκεται στη ρίζα ορθοπλαγιάς, η οποία αποτελεί το μοναδικό πέρασμα για την κορυφογραμμή. Η κορυφογραμμή ξεκινάει ακριβώς πάνω από τη βραχοκορυφή. Το μονοπάτι χάνεται μέσα σε πυκνό χορτάρι ενώ η κορυφογραμμή πάνω στην οποία βαδίζουμε αρχίζει σιγά - σιγά να παίρνει πορεία νοτιοανατολική. Συνεχίζουμε μέχρι την κορυφή, με τη μεταλλική σήμανση του υψομέτρου να δείχνει 1943μ. Ακολουθούμε το χείλος του γκρεμού στην κόψη της δασωμένης ορθοπλαγιάς που βρίσκεται στην ανατολική μας πλευρά. Η κατεύθυνση αυτή μας οδηγεί σε αλπικά χορτολίβαδα με σταθερή νοτιοδυτική πορεία. Όταν συναντήσουμε το διάσελο μπαίνουμε μέσα σε αυτό και συνεχίζουμε παράλληλα με τις κορυφογραμμές που θα μας οδηγήσουν, μετά από πορεία 20 λεπτών, στην αρχή ενός λατομικού δρόμου. Θα στρίψουμε αριστερά για να πάρουμε τον κατηφορικό δρόμο, που συναντά ολοένα και πιο δασωμένες περιοχές. Μετά από 40 λεπτά κατηφορικής πεζοπορίας συναντούμε ποιμενικές ποτίστρες στη θέση «Ρατζανάς», ενώ λίγο πιο κάτω ο δρόμος σχηματίζει διχάλα και εμείς ακολουθούμε το αριστερό σκέλος σε βορειοανατολική πορεία και προχωρούμε μέχρι την επόμενη διχάλα. Ακολουθούμε το αριστερό σκέλος σε σταθερή βόρεια πορεία. Μπροστά μας προβάλλει το δασικό καταφύγιο του «Αυχένα», ακριβώς πάνω από το σταυροδρόμι τριών δρόμων. Το αφήνουμε από αριστερά μπαίνοντας στο βασικό ίχνος του δασικού δρόμου που αρχίζει να κατηφορίζει σε κατεύθυνση βόρεια, έχοντας ανατολικά και προς τα κάτω το δάσος της Καστανιάς. Αφού κατηφορίσουμε για 45 λεπτά της ώρας φθάνουμε στην αφετηρία μας. Η διάρκεια της διαδρομής είναι περίπου 7 ώρες ενώ η υψομετρική διαφορά είναι μεγαλύτερη των +1100μ.