ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΥΛΑ ΚΑΡΝΕΤΣΗ
Εκεί που βγαίνει ο ήλιος και τον χαιρόμαστε, εκεί έρχονται και τα σύννεφα με ψιχάλες και μπόρες ξαφνικές. Την μια ζέστη πολλή για την εποχή, την άλλη ψυχρούλα.
Όπως και νάναι , η άνοιξη είναι άνοιξη, είναι πανέμορφη και μας αρέσει
.
Προάγγελος της μεγάλης Ανάστασης, η ανάσταση του Λαζάρου.
Όσο περνούν τα χρόνια ακούγονται όλο και λιγότερο τα κάλαντα του Λαζάρου. Το έθιμο έχει αρχίσει να παραδίδεται στη λησμονιά
Χαρακτηριστικό είναι το:
Μια άλλη εκδοχή του παραπάνω είναι το...
Στα ΄΄Λαζαράκια΄΄ έδιναν το σχήμα ανθρώπου σπαργανωμένου και στην θέση των ματιών έβαζαν δύο γαρίφαλα.
Στην Κω οι αρραβωνιασμένες, έπλαθαν ένα λαζαράκι σε μέγεθος μικρού παιδιού, γεμισμένο με χίλια καλούδια και κεντημένο σχεδόν σαν τις κουλούρες του γάμου, για να το στείλουν στο γαμπρό.
Τα Λαζαρούδια πολλές νοικοκυρές τα γέμιζαν με αλεσμένα καρύδια, αμύγδαλα, σύκα, σταφίδες, μέλι και πρόσθεταν πολλά μυρωδικά.
Παλαιότερα, την ημέρα αυτή κανένας γεωργός δεν πήγαινε στο χωράφι του να εργασθεί, γιατί πίστευαν, πως ότι έπιανε θα μαραινόταν.
Επιτρέπονταν μόνο η συγκέντρωση ξερών κλαδιών (τα ΄΄τσιρπιά΄΄ όπως λέγαμε στην Μικρόπολη) για το άναμμα του φούρνου την Μεγάλη Εβδομάδα, για το ψωμί, τα τσουρέκια, τα κουλούρια και το κατσίκι.
Ο Γ.Α.Μέγας στις ΄΄Ελληνικές γιορτές και έθιμα της λαικής λατρείας΄΄, παραθέτει για την μέρα τούτη:
Ο Λάζαρος,( κοινώς φτωχολάζαρος) είναι μορφή συμπαθητική στο λαό. Είχε βέβαια την εξαιρετική τύχη να είναι φίλος του Ιησού και πεθαίνοντας να αναστηθεί από τον Κύριο, αλλά η ανάμνηση όσων είδε και γνώρισε στην κατοικία των νεκρών, πρέπει να χάραξε ανεξίτηλα στην ψυχή του τον φόβο και τον τρόμο. Για αυτό ο λαός φαντάστηκε τον Λάζαρο, μετά την ανάστασή του ΄΄αγέλαστο΄΄.
Σύμφωνα με την παράδοση, σ΄όλη την δεύτερη ζωή του δε γέλασε ποτέ και μόνο μια φορά χαμογέλασε, σαν είδε στο παζάρι ένα χωρικό να κλέβει με τρόπο μια στάμνα απ΄το σταμνά κι ύστερα να το κόβει λάσπη.
΄΄Βρε τον ταλαίπωρο, λέει χαμογελώντας ο Λάζαρος. Για ιδές πως φεύγει με το κλεμμένο σταμνί. Ξεχνάει ότι και αυτός είναι ένα κομμάτι χώμα, όπως το σταμνί. Τόνα χώμα κλέβει τ΄άλλο .
Μα δεν είναι να γελούν κι οι πικραμένοι;
Το έθιμο των Λαζαρίνων, εκτός από το ότι αναγγέλει την Ανάσταση του Λαζάρου, αναγγέλει και το ξύπνημα, την ανάσταση της φύσης και τον ερχομό της άνοιξης. Ένα έθιμο συμβολικό, που αρωματίζει την ζωή με ελπίδα και υμνεί την ανάσταση και την άνοιξη της ψυχής και της πλάσης, του ανθρώπου και της φύσης. Ένα έθιμο, με ρίζες αρχέγονες, αρχαιοελληνικές, όσο και χριστιανικές και είναι κρίμα να χαθεί στις μέρες μας, μετά από χιλιάδες χρόνων επιβίωσης στη ζωή και στις παραδόσεις του λαού μας.
Το έθιμο αυτό, κατά πολλούς, έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα. Κάποιοι υποστηρίζουν οι ρίζες του εθίμου των Λαζαρίνων, βρίσκονται στην γιορτή των αρχαίων Ανθεστηρίων. Άλλοι υποστηρίζουν ότι βρίσκονται στον θάνατο και την ανάσταση του Άδωνη και κάποιοι άλλοι, στην άνοδο της Περσεφόνης κάθε άνοιξη στον επάνω κόσμο.
Παρόμοια έθιμα, βρίσκουμε στους χριστιανικούς λαούς της Ανατολής, στους Βούλγαρους, στους Σέρβους, στους Ρουμάνους και στους Αλβανούς.
Το χαρακτηριστικό όμως τραγούδι της Μικρόπολης, που τραγουδούσαν και χόρευαν οι Λαζαρίνες ήταν αυτό που ανήγγειλε την Πασχαλιά.

